Witaminy na trening

Wpływ witamin na stan naszego zdrowia jest ogromny. Działają one korzystnie na każdy fragment ludzkiego ciała, a co za tym idzie – na nasze samopoczucie. Spożywanie odpowiednich ilości witamin jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, stąd należy zapobiegać wszelkim ich niedoborom, które niezwykle często występują u osób aktywnych fizycznie. Spowodowane jest to przyspieszeniem procesów metabolicznych podczas treningu i po wysiłku. Ponadto, wraz z potem tracimy cenne składniki, które regularnie należy uzupełniać.

Zdrowa dieta w dużej mierze ułatwi utrzymanie poziomu witamin i minerałów na właściwym poziomie, jednak zwykle nie jest w stanie zapewnić nam odpowiedniej ich ilości w organizmie. Z pomocą przychodzą nam suplementy witaminowe, które zawierają odpowiednie dawki składników dla każdego, w tym również dla osób aktywnych. Można wymienić wiele witamin, które z pewnością powinien przyjmować sportowiec, by zapewnić organizmowi zdrowie, dostateczną sprawność fizyczną oraz dobre samopoczucie, a także przyspieszyć osiąganie sukcesów i wyznaczonych celów.

Które witaminy wybrać?

Wśród suplementów, które poleca się sportowcom są przede wszystkim witaminy z grupy B. Są one w zasadzie niezbędne do prawidłowego działania całego organizmu, a przy tym wpływają korzystnie na efekty ćwiczeń. Witaminy te są rozpuszczalne w wodzie, dlatego też nie jest możliwe magazynowanie ich w organizmie. To sprawia, że należy na bieżąco uzupełniać ich poziom poprzez dietę oraz suplementację. Szczególne znaczący dla osób, które trenują jest fakt, iż witaminy z grupy B są konieczne w procesach metabolizmu tłuszczów, węglowodanów i białek.

Kolejną z istotnych substancji dla osób trenujących jest witamina C, powszechnie uważana za tę o działaniu wspierającym odporność, jednak na tym nie kończą się jej zalety. Jest ona przede wszystkim doskonałym antyoksydantem, co oznacza, że blokuje działanie wolnych rodników, które niszczą komórki. Ma to zastosowanie między innymi podczas treningu. Poza tym witamina C potrzebna jest do syntezy kolagenu, odpowiedzialnego za sprężystość i wygląd skóry. Zmniejsza również skutki zmęczenia, gdyż ułatwia wchłanianie żelaza z pokarmu, co usprawnia transport tlenu w organizmie.

Podobne działanie posiada witamina A, która również odpowiada za usuwanie wolnych rodników z organizmu. Zapewnia ona też należyte funkcjonowanie i regenerację mięśni ,ponieważ ma istotny wpływ na syntezę hormonów nadnerczy.Nie można zapominać również o witaminie E, która oprócz działania antyoksydacyjnego, przyspiesza regenerację zniszczonych komórek, ogranicza uczucie zmęczenia i redukuje skurcze.

Minerały w diecie sportowca

Suplementy diety dla osób uprawiających sport powinny zawierać również odpowiednie dawki minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania wszystkich narządów i układów. Wpływają one na budowę mięśni, a także na utrzymanie odpowiedniego stanu skóry. Wszystko to sprawia, że są potrzebne nie tylko w sporcie, ale również na co dzień.

Mówiąc o cennych minerałach, których nie powinno zabraknąć w naszej diecie można wymienić między innymi sód oraz potas, które przewodzą impulsy nerwowe do mięśni, uczestniczą w syntezie glikogenu i białek oraz regenerują organizm po treningu, pozwalając tym samym na prawidłowy rozrost mięśni. Ponadto powinniśmy sięgać także po magnez, który zwiększa syntezę białek mięśniowych i rozpad ATP. Wapń natomiast konieczny jest do wykonywania skurczów i rozkurczów mięśni, a więc do prawidłowego ich działania. Wzmacnia też kości, dlatego zapobiega wszelkim kontuzjom, które jak wiemy występują zwłaszcza w przypadku intensywnych treningów. Żelazo umożliwia transport tlenu, w związku z czym zwiększa wydolność organizmu. Z kolei cynk bierze udział w syntezie hormonu wzrostu, co sprawia, że przyczynia się do lepszych efektów ćwiczeń, poprzez przyspieszanie rozbudowy tkanki mięśniowej.

Wpływ witamin i minerałów na procesy życiowe, a także na procesy związane z treningiem jest nieoceniony, dlatego też suplementacja jest jak najbardziej wskazana. Stosowanie tego typu preparatów z pewnością sprawi, że nie tylko polepszy się nasze samopoczucie, ale również wydolność, wygląd, a co za tym idzie – sportowe wyniki.