Do góry
Dieta w niedoczynności tarczycy – cztery kluczowe elementy – WNT – Leczenie niedoczynności tarczycy
fade
3575
post-template-default,single,single-post,postid-3575,single-format-standard,eltd-core-1.1.2,flow-ver-1.5,,eltd-smooth-page-transitions,ajax,eltd-grid-1300,eltd-blog-installed,page-template-blog-standard,eltd-header-vertical,eltd-sticky-header-on-scroll-up,eltd-default-mobile-header,eltd-sticky-up-mobile-header,eltd-dropdown-default,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Dieta w niedoczynności tarczycy – cztery kluczowe elementy

Odpowiednio skomponowana dieta, dostarczająca niezbędnych mikro- i makroskładników, jest pomocna w zwiększaniu skuteczności terapii niedoczynności tarczycy, zmniejsza ryzyko rozwoju chorób współistniejących oraz bez wątpienia wpływa korzystnie na ogólny stan zdrowia i samopoczucie. Aby wspomóc prawidłowe funkcjonowanie tarczycy należy przede wszystkim zadbać o cztery elementy diety:

  1. Prawidłowa kaloryczność diety

W niedoczynności tarczycy utrzymanie prawidłowej masy ciała jest trudniejsze ze względu na obniżone tempo metabolizmu. Gruczoł tarczowy jest bowiem odpowiedzialny za ok. 30% spoczynkowej przemiany materii. Z drugiej strony, znaczący niedobór kaloryczny będzie skutkował zwiększeniem poziomu TSH, co stanowi mechanizm adaptacyjny organizmu. Dlatego też kaloryczność diety w hipotyreozie powinna być szczególnie kontrolowana i dostosowana do stylu życia.

  1. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe

W niedoczynności tarczycy należy unikać diet niskotłuszczowych, które mogą być kuszące z powodu obniżonego tempa przemiany materii i chęci utraty masy ciała. Niedobór tłuszczu w diecie może skutkować zaburzeniem funkcjonowania układu immunologicznego i obniżeniem wchłaniania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Szczególnie ważne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Stymulują one konwersję tyroksyny (T4) do trójjodotyroniny (T3) w wątrobie oraz są prekursorami do syntezy przeciwzapalnych cytokin, co ma szczególne znaczenie w niedoczynności tarczycy wywołanej chorobą Hashimoto, będącą autoimmunologicznym zapaleniem tarczycy. Źródłem wielonienasyconych kwasów omega-3 są ryby morskie oraz olej lniany i rzepakowy.

  1. Pełnowartościowe białko

W niedoczynności tarczycy należy zadbać o prawidłową podaż białka w diecie. Szczególnie ważne jest pełnowartościowe białko w postaci ryb morskich, jaj i mięsa. Odradza się spożywanie dużych ilości produktów mlecznych i przemysłowego nabiału m.in. ze względu na zdolności antygenowe kazeiny, co jest szczególnie niekorzystne w przypadku choroby Hashimoto. Rośliny strączkowe, będące podstawowym źródłem białka roślinnego, zawierają goitrogeny – substancje antyodżywcze, zaburzające prawidłową syntezę hormonów tarczycy.

Białko jest źródłem tyrozyny – aminokwasu egzogennego, będącego substratem do syntezy hormonów tarczycy. Ponadto przemiany białka w organizmie wymagają większych nakładów energetycznych, co przekłada się na zwiększenie tempa metabolizmu.

  1. Węglowodany o niskim indeksie glikemicznym

Hormony tarczycy pełnią ważną rolę w prawidłowym metabolizmie węglowodanów. Stąd też niedoczynności tarczycy dość często towarzyszy zaburzona gospodarka węglowodanowa m.in. w postaci upośledzonej tolerancji glukozy czy insulinooporności. Zaleca się więc spożywanie węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 50) – bogate w błonnik produkty z pełnego przemiału (kasza gryczana, amarantus), warzywa (awokado), niektóre owoce (wiśnie, truskawki, jeżyny). Produkty o niskim indeksie glikemicznym są wolniej trawione oraz nie wywołują gwałtownych wahań glikemii i insulinemii poposiłkowej.

Szerszym i bardziej praktycznym pojęciem jest ładunek glikemiczny, odnoszący się do ilości węglowodanów w danym produkcie lub posiłku. Obniżenie ładunku glikemicznego można uzyskać dodając do posiłku węglowodanowego źródło białka lub tłuszczu.

 

Źródła:

  1. Z. Paweł Tuchendler, “Diet in the diseases of the thyroid,” Medycyna Rodzinna. 15-Nov-2017.
  2. A. E. Ratajczak, M. Moszak, and M. Grzymisławski, “Dietary recommendations for hypothyroidism and Hashimoto’s disease,” 29-Mar-2019
  3. E. Cunningham, “Are There Foods that Support Thyroid Health?,” Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, vol. 112. 01-Apr-2012.

Brak komentarzy

Dodaj swój komentarz