Siłownia a suplementy dla początkujących

Decyzja o rozpoczęciu regularnych treningów na siłowni bywa impulsem, ale często jest ona także wynikiem kalkulacji, szczególnie jeśli brak nam wiedzy na temat tego, jak ćwiczyć i w jaki sposób dodatkowo wspierać swój organizm. Jeżeli mamy świadomość tego, iż nasz organizm podczas aktywności fizycznej zwiększa swoje potrzeby na składniki odżywcze, to zdajemy sobie również sprawę z tego, jak ważne jest stosowanie suplementów diety. Istnieje wiele kategorii tego typu preparatów, z czego każdy pełni niezwykle istotną rolę w procesie rzeźbienia sylwetki i w utrzymywaniu należytego stanu zdrowia. Można je podzielić na suplementy wspierające redukcję tkanki tłuszczowej, preparaty „na masę” oraz suplementy witaminowe.

Odżywki białkowe i węglowodany

Dla osób, którym zależy na rozbudowie tkanki tłuszczowej szczególnie warte uwagi powinny być białka. Dostępnych jest szereg odżywek białkowych w różnych smakach i o różnym składzie. Białko jest głównym składnikiem budulcowym mięśni, dlatego jest ono niezbędne do ich regeneracji i rozrostu. Stosowanie preparatów białkowych pozwala mięśniom odpocząć po wysiłku i zapewnia odzyskanie energii utraconej w trakcie treningu.

Innym rodzajem suplementów dla sportowców są węglowodany. Stanowią one źródło energii, dlatego zwiększają wytrzymałość organizmu. Podczas wykonywania treningów zapotrzebowanie na energię znacznie wzrasta, stąd tak ważne jest spożywanie nie tylko białek, ale także węglowodanów pod różną postacią. Najbardziej istotne jest to podczas treningów typu cardio, kiedy to spalamy dużą ilość kalorii na raz, jednak nie można o tym zapominać również w przypadku ćwiczeń siłowych.

Witaminy i minerały

Poza klasycznymi suplementami dla sportowców warto sięgać też po suplementy witaminowe. Oprócz zapotrzebowania kalorycznego, podczas treningów rośnie również zapotrzebowanie na składniki odżywcze, w tym witaminy i minerały. Wśród minerałów istotnych z punktu widzenia osoby zaczynającej treningi na siłowni wymienić można między innymi wapń, który wpływa na stan naszych kości. Należy o nie dbać, jeżeli obciążamy je podczas ćwiczeń siłowych. Wiąże się z tym również spożywanie odpowiednich ilości witaminy D3, gdyż odpowiada ona za przyswajanie wapnia. Ponadto istotny dla mięśni jest magnez, który pozwala regulować pobudliwość komórek mięśniowych, a przy okazji wpływa na samopoczucie. Nie można zapominać o kolagenie, gdyż posiada on szereg cennych właściwości. Jedną z nich jest ochrona stawów przed ścieraniem, gdyż jest on składnikiem chrząstki stawowej. Stosowanie kolagenu pozwoli uniknąć kontuzji podczas treningów na siłowni i nie tylko.

Poza wszystkimi tymi składnikami, jedną z najważniejszych ról w dbałości o stan naszego organizmu pełnią witaminy. Odpowiadają one nie tylko za odporność, co jest bardzo częstym stereotypem. Przy niedoborach witamin wiele ważnych funkcji organizmu zostaje zaburzonych, co można odczuwać między innymi poprzez złe samopoczucie, ciągłe zmęczenie, brak sił i wiele innych. Poza wspomnianą witaminą D3, warto sięgać również po witaminy A, K2, E, C czy te z grupy B. Witaminy są podzielone ze względu na rozpuszczalność – A, D, E i K rozpuszczalne są w tłuszczach, natomiast cała reszta w wodzie. Oznacza to, że poza witaminami należy także spożywać zdrowe tłuszcze, które umożliwią przyswojenie cennych składników. Każda witamina posiada swoją funkcje, niemniej jednak większość posiada działanie antyoksydacyjne, co znajduje zastosowanie w czasie treningu, gdy uszkodzeniu ulega wiele komórek. Ponadto zwiększają one odporność, a więc dbają o nasze zdrowie.

Stosowanie suplementów diety jest zupełnie bezpieczne, przy czym przynosi naprawdę dobre rezultaty. Efekty ćwiczeń są wówczas bardziej zauważalne. Ich przyjmowanie jest zalecane zarówno dla zaawansowanych sportowców, jak i dla tych początkujących, ponieważ niezależnie od doświadczenia, nasze zapotrzebowanie na składniki odżywcze wzrasta, co może prowadzić do niebezpiecznych niedoborów, którym można zapobiec w łatwy sposób.