Jakie witaminy brać na siłowni?

Od wielu lat różnego rodzaju treningi są niezwykle popularne, a zainteresowanie nimi stale rośnie.  Ćwiczy się nie tylko po to, by osiągnąć wymarzoną sylwetkę, ale również dla samej pasji. Bycie fit stało się powodem do dumy. Jest to więc korzystne zarówno dla wyglądu oraz zdrowia, jak i dla samopoczucia. Jedną z najczęściej wybieranych aktywności fizycznych są ćwiczenia na siłowni, której niebagatelną zaletą jest szeroka dostępność różnego rodzaju sprzętów. Dzięki temu, aktywność może zostać dobrana indywidualnie do upodobań, a także celów, jakie sobie postawiliśmy – czy to zrzucenie kilku zbędnych kilogramów, czy też zbudowanie umięśnionej, dobrze zarysowanej sylwetki.

Trening siłowy powoduje, że nasz organizm wykonuje ciężką pracę. W związku z tym konieczne jest dostarczanie mu  dużo większej niż normalnie dawki składników odżywczych, by zaspokoić jego wzmożone potrzeby. Tym, czego powinniśmy przypilnować podczas trenowania na siłowni jest przede wszystkim należyty poziom witamin i minerałów. Witaminy są niezbędne do prawidłowego działania całego organizmu oraz do utrzymania zdrowia. Wpływają one na wiele procesów życiowych. Podczas treningów zapotrzebowanie na te składniki wzrasta, gdyż część  z nich jest wydalana z organizmu wraz z potem. Ponadto, są one po prostu wykorzystywane na pokrycie zwiększonego zapotrzebowania. Odpowiednia dieta jest więc podstawą, jeśli ćwiczymy regularnie. Niemniej jednak z samego pożywienia nie zawsze jesteśmy w stanie uzyskać tyle cennych elementów, ile wymaga nasz organizm. Stąd warto sięgnąć po dostępne suplementy, by w ten sposób wesprzeć własne ciało i umysł.

Suplementy dla aktywnych siłowo – które najlepsze?

Suplementy witaminowe są jednymi z najważniejszych preparatów dla osób, którym zależy  na zdrowym trybie życia oraz na osiąganiu lepszych efektów w sporcie, w tym także treningu siłowym. Dzięki ich spożywaniu zwiększamy możliwości regeneracyjne mięśni, które w trakcie wysiłku fizycznego ulegają bardzo istotnemu obciążeniu.  Skąd jednak mamy wiedzieć, czy spożyliśmy już należytą dawkę tych składników? Tutaj właśnie ułatwieniem są suplementy diety, gdyż zawierają one określone ilość danej witaminy czy minerału.

Dla osób trenujących na siłowni ważne powinno być stosowanie witamin, które korzystnie wpływają na mięśnie. Można tutaj wymienić między innymi witaminę D3. Jest ona syntezowana ze słońca, jednakże niemożliwe jest wytworzenie wystarczającej jej ilości, stąd też tak popularne są suplementy z jej udziałem. Witamina D3 wpływa korzystnie na stan kości oraz stawów, zwiększając ich wytrzymałość. Jest to spowodowane udziałem witaminy w regulacji gospodarki fosforu oraz wapnia, czyli minerałów budujących kości. Dodatkowo witamina D3 bierze udział w wydzielaniu hormonu zwanego testosteronem, który wspiera budowanie masy mięśniowej.

W suplementach diety dla osób trenujących na siłowni koniecznie musi znaleźć się również witamina K2. Stanowi ona zabezpieczenie przed odkładaniem się wapnia we krwi, dlatego też reguluje jego poziom w kościach. Suplementowanie tegoż preparatu zwiększa gęstość kości, dlatego zapobiega ich słabnięciu i łamliwości, co jest niezwykle ważne, jeśli obciążamy je na co dzień wysiłkiem siłowym i chcemy uniknąć powstania kontuzji.

Także witamina C ma swoje zastosowanie w dbaniu o organizm przy regularnym wykonywaniu treningów siłowych. Wpływa ona przede wszystkim na syntezę kolagenu, który chroni skórę przed utratą jędrności, co zdarza się podczas uprawiania sportu i szybkiej utraty wagi. Z kolei witamina A pozytywnie oddziałuje na procesy regeneracyjne w organizmie, dlatego ułatwia dbanie o stan mięśni i kości.

Suplementy witaminowe powinny zawierać też witaminy z grupy B, które znajdują swoje zastosowanie niemalże w każdej funkcji organizmu. Wspierają one metabolizm i regulują przemiany energetyczne, co wpływa na należyte wykorzystanie energii podczas treningu oraz po nim. Witaminy B są niezbędne do przemian białek, tłuszczów i węglowodanów, dlatego też ułatwiają rozbudowywanie masy mięśniowej.